VSO De Brug is een school voor speciaal onderwijs voor jongeren van 12 tot 20 jaar. We helpen leerlingen die moeite hebben met leren uit boeken en die vaak lastig een baan kunnen vinden. Voor de meeste leerlingen is VSO De Brug de laatste school, waar ze leren hoe ze goed mee kunnen doen in de maatschappij, op gebied van wonen, werken en vrije tijd. Voor sommige leerlingen is het de eerste stap naar een vervolgopleiding in het MBO.
Over ons
Contextueel Onderwijs
Bij ons leren leerlingen niet alleen uit boeken, maar ook door dingen zelf te doen. We hebben speciale plekken op school waar leerlingen kunnen werken, zoals een schoolkantine, een tuin op een boerderij buiten de stad, of een huis waar ze leren hoe ze zelfstandig kunnen wonen. Dit noemen we Contextueel Onderwijs, waarbij we leerlingen leren in een echte, praktische omgeving.
Leerlijnen
Er wordt gewerkt vanuit de leerlijnen van het CED. Daarbij gebruiken we het Landelijke doelgroepenmodel. Hierin worden leerroutes op de verschillende onderdelen omschreven. Wij bieden aanbod op de volgende leerroutes:
- Leerroute 1 (uitstroom belevingsgericht dagbesteding)
- Leerroute 2 (uitstroom activiteiten gerichte dagbesteding)
- Leerroute 3 (uitstroom arbeidsmatige dagbesteding)
- Leerroute 4 (arbeid/ vervolgonderwijs)
- Leerroute 5 (uitstroom arbeid)
- Leerroute 6 (vervolgonderwijs/ MBO)
Rustige en veilige sfeer
Onze school staat in de wijk Schelfhorst. Hier is een rustige, veilige sfeer waar elke leerling de kans krijgt om te groeien. We zorgen ervoor dat elke leerling zich goed voelt en op zijn eigen manier kan leren.
Speerpunten zijn:
- Het scheppen van een goed pedagogisch klimaat: iedereen leert in een prettige en veilige omgeving
- Het zorgen voor de veiligheid, gezondheid en welzijn van alle leerlingen en collega’s op onze school
- Het bewaken van de privacy van iedereen (AVG)
Theorie en praktijk
Bij VSO De Brug denken we dat leerlingen beter leren als ze theorie en praktijk kunnen combineren, als ze hun eigen manier van leren kunnen gebruiken en als ze werken in een omgeving die ze kennen, zoals een winkel of een huis. Zo leren ze beter en onthouden ze dingen langer. Het doel is dat onze leerlingen zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, werken, en hun vrije tijd kunnen doorbrengen, met hulp als dat nodig is.
Er wordt gewerkt aan alle kerndoelen van het Voortgezet speciaal onderwijs. We zetten methodes in passend bij het niveau van de individuele leerling.
Cognitief
Rekenen, Nederlandse taal, Engels, burgerschap, communicatieve vaardigheden,
spraak- & taal ontwikkeling, zintuigelijke ontwikkeling
Algemene vakken
Wereldoriƫntatie, verkeer, vrijetijdsbesteding, ICT/ mediawijsheid
Voorbereiding op arbeid
Oriƫntatiefase, opleidingsfase en stage, aandacht voor werknemersvaardigheden
Creatieve vakken
Drama, beeldende vorming, muziek
Bewegen
Sport en spel, training juniorcoach
Weerbaarheid
MRT (motorische remedial teaching)/ OZA (onderwijs zorgarrangement)/ Rots en water
Praktijkvakken
Koken, techniek, groen, huishoudkunde